Jak to jest z tymi poziomami?
Coraz więcej osób zgłasza się do nas z zapytaniem, ile godzin nauki potrzeba, by opanować znajomość języka niemieckiego na danym poziomie.
Może najpierw krótka odpowiedź na pytanie, jakie poziomy w ogóle mamy.
Według Europejskiegi Systemu Opisu Kształcenia Językowego, ESOKJ (ang. Common European Framework of Reference for Languages, CEFR), określa się następujące stopnie znajomości języka obcego:
A1 – początkowy/początkujący,
A2 – podstawowy/przed średnio zaawansowanym,
B1 – niższy średnio zaawansowany,
B2 – wyższy średnio zaawansowany,
C1 – zaawansowany,
C2 – biegły/profesjonalny.
Dokładna tabelkę określającą umiejętności z rozumienia, mówienia i pisania na każdym z poziomów można znaleźć klikając na poniższy link: CEFR self-assessment grid PL.pdf (europa.eu)
Mówiąc o przewidzianej liczbie godzin na poszczególny poziom powołujemy się na aktualne dane podane na oficjalnej stronie Goethe-Institut, założonej w 1951 r. instytucji wspierającej naukę języka niemieckiego w ponad 90 krajach na świecie. To właśnie tutaj większość osób decyduje się zdawać certyfikaty językowe, uznawane zresztą również za granicą.
Dla zainteresowanych: lista Centrów Egzaminacyjnych w Polsce znajduje się pod adresem:
https://www.goethe.de/ins/pl/de/sta/koo/pfz.html
Jak zatem wygląda przewidywana liczba godzin na każdy z poziomów? Spójrzmy na tabelkę:
Poziom zaawansowania | Ilość jednostek lekcyjnych po 45 min. (łączna minimalna liczba godzin licząc od poziomu zerowego) |
A1 | 80-120 (80) |
A2 | 120-150 (200) |
B1 | 140-160 (340) |
B2 | 160-220 (500) |
C1 | 140-160 (640) |
C2 | 160-200 (800) |
Doświadczenie jednak pokazuje, że podane liczy, choć bazują na długoletnim doświadczeniu Instytutu, należy traktować jako umowne. Na skuteczność nauki ma wpływ wiele innych czynników, z których najważniejsze to sam uczeń, jego podejście oraz zaangażowanie. Ważną rolę odgrywa też intensywność nauki lub chociażby sam wiek. O dobrą jakość zajęć i dobrą atmosferę dbamy my, Lektorzy 🙂
Dlatego też prowadząc kursy w naszej szkole, określamy ich dokładną liczbę godzin, ale nie chcemy zamykać ich w sztywnych ramach godzinowych, dostosowując tempo do poszczególnych grup. Jednocześnie dokładamy wszelkich starań, by Kursanci jak najszybciej osiągnęli swój docelowy poziom językowy 🙂
Powiązane wpisy
duzen vs. siezen…
Skoro tytuł bloga mówi o byciu na Ty, zatrzymajmy się na chwilę przy tym wyrażeniu. Być z kimś na Ty to po niemiecku [sich] duzen. Co ciekawe (i może sami od razu to zauważacie), w czasowniku tym znajduję się dokładnie zaimek osobowy, o który chodzi, czyli du. Czasownika tego można użyć z lub bez zaimka zwrotnego sich, w pierwszym przypadku łączy się on wówczas z biernikiem (Akkusativ) ➼ jemanden duzen, w drugim z mit i celownikiem (Dativ) ➼ sich mit jemandem duzen. Można zatem powiedzieć: Ich duze ihn albo Ich duze mich mit ihm. Obie wersje są poprawne. To samo można wyrazić jeszcze inaczej: Ich bin mit ihm per Du lub Ich bin/stehe mit ihm auf Du und Du. Co ciekawe, auf Du und Du sein/stehen można nie tylko z kimś, ale też z czymś, np. z naturą. … duzen vs. siezen…
Wo gibt es eine Tiolette?
Jest takie bardzo fajne niemiecki wyrażenia Es gibt… . Znaczy tyle co jest, są, znajduje się, znajdują się, istnieje, istnieją. Ja widać po podanych tłumaczeniach zwrot ten się nie odmiania i występuje zawsze w takiej samej formie, nieważne…